نوار قلب در منزل

نوار قلب در منزل

طریقه خواندن الکتروکاردیوگرام که در اصطلاح به آن ECG  یا EKG  گفته می شود یا نوار قلب در منزل  در ذیل بررسی می شود.

الکتروکاردیوگرام چیست؟

الکتروکاردیوگرام یک آزمایش ظبط تحرکات الکتریکی قلب است . نگاهی داریم به این که چطور گره های هادی یا پیشاهنگ ایجاد می شوند و همینطور این که این سیگنال ها چطور به بقیه قسمت های قلب منتشر می شوند .

الکتروکاردیوگرام به عنوان آزمایشی برای چگونگی بی نظمی های ساختار قلب استفاده می شود. ممکن است نمونه ای از آن را در بیمارستان یا تلویزیون دیده باشید . الکتروکاردیوگرام این موضوع را مشخص می کند که آیا قلب در حالتی که باید کار می کند یا خیر. الکتروکاردیوگرام با قرار دادن الکترودهای پوستی روی بخشهای مختلف بدن کار می کند . این الکترودها قادرند که تحرکات الکتریکی قلب را شناسایی کنند  و زمانی که شما به الکتروکاردیوگرام نگاه می کنید باید تمام جزییات الکتروکاردیوگرام را بررسی کنیم .

در این نمودار ابتدا یک ربجستگی به نام موج P می بینیم ، سپس قسمتی یا همتافتی به نام QRS را داریم و بعد هم موج T را داریم و گاهی بعد از آن U را داریم .

نوار قلب در منزل
عکس نوار قلب در منزل

موج های مختلف در الکتروکاردیوگرام چه چیزی رانشان می دهند؟

موج های هادی سیگنال های قلبی را تولید می کنند و سپس آن سیگنال به سلولهای ماهیچه ی دهلیز ها منتشر می شوند .

موج P نشانگر چیست ؟

نشان دهدنده انقباض دهلیزها هستند . پس زمانی که دهلیز منقبض می شود این موج هم ایجاد می شود .

همتافت QRS چیست ؟

نشان دهنده انقباض بطن ها می باشد .

موج T چیست ؟

این موج که بعد از همتافت QRS می آید که ریپولاریزه شدن بطن ها را نشان می دهد .

همانطور که می بینید موجی که از بطن ها می آید بسیار بزرگتر از موجی است که از دهلیزها می آید ، چرا که اگر به قلب نگاه کنیم می بینیم که دهلیزها بسیار کوچکتر از بطن ها هستند پس زمانی که سلولهای بطن منقبض می شوند تاثیر بسیار بیشتری روی الکتروکادیوگرام می گذارد پس شما سیگنال قوی تری می گیرید .

موج U چیست ؟

این موج گاهی اوقات دیدنش سخت است که در بیشتر موارد آن را نمی بینیم ، اما در بعضی موارد هم دیده می شود . در بعضی موردها هم می تواند به شما بگوید که قلب درست کار نمی کند . بعضی معتقدند که حاصل از ریپولاریزه شدن فیبرهای عصبی حرکتی می باشد و بعضی دیگر معتقدند که این موج حاصل از ریپولاریزه شدن دیگر سلول های تخصصی ماهیچه ای می باشد .

موج های اصلی P و همتافتی QRS و موج T می باشد . دپولاریزه شدن دهلیزها در موج P ودپولاریزه شدن بطن ها در همتافتی QRS و ریپولاریزه شدن بطن ها در موج T .

کارکردن با دستگاه الکتروکاردیوگرام

دستگاه دارای لیدهایی است . لید قرمز به دست راست ، لید مشکی به پای راست ، لید زرد به دست چپ و لید سبز به پای چپ وصل می شوند .

پس از این که لید های دستگاه را در جای اصلی خودش قرار دادید با دگمه روشن شدن دستگاه آن را روشن کرده و الکترولید آف زمانی چشمک زن می شود که لید را از بدن بیمار جدا کنیم . چراغ پیپر مربوط به کاغذ دستگاه است که اگر دستگاه کاغذ تمام کند این چراغ وروشن می شود . با زدن فیلتر پارازیت های محیطی حذف می شود . Auto start  و Manual start و stop هم برای کار کردن با دستگاه می باشد .

دکمه استارت را می زنیم و یک نوار به صورت استاندارد از بیمار گرفته می شود که یک نوار ۱۲ لیدی است .

با توجه به نوار قلب گرفته شده  می توان به میزان وخامت حال بیمار برد .

 پرستاری در منزل طبیب اول  ، با دارا بودن  کادر درمانی و پرستاران حرفه ای و مجرب می تواند، اقدامات درمانی و پرستاری را در منزل برای شما و عزیزانتان با مجهزترین دستگاه های پزشکی و درمانی، انجام دهد.

به منظور دستیابی به خدمات این مرکز می توانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید

انجام نوار قلب در منزل

طبیب اول گرفتن نوار قلب را برای وضعیت های اورژانسی و مواردی که امکان مراجعه برای گرفتن نوار قلب نیست در منزل انجام می دهد .

اطلاعات تماس و آدرس مرکز طبیب اول

تهران ، خیابان مدنی بالاتر از مترو سبلان – روبروی بانک ملت – نبش خیابان نوری ، واحد۵

تلفن:  ۷۷۰۳۳۰۲۴-۰۲۱

تلفن:  ۷۷۰۳۳۰۲۶-۰۲۱

مشاوره پزشکی:  ۰۹۱۲۳۳۵۶۳۸۸

مشاوره پرستاری: ۰۹۱۲۸۳۵۶۳۸۸

چنانچه نیاز به مشاوره با کارشناسان ما دارید منتظر صدای گرمتان هستیم

سلامتی روز افزون شما آرزوی همیشگی ماست

مرکز پرستاری در منزل طبیب اول در نقشه گوگل

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =