سونوگرافی کبد و مجاری صفراوی در منزل

سونوگرافی کبد در منزل یکی از بهترین و پرکاربردترین روش های تشخیص بیماری ها به شمار می آید که به راحتی میتوان آن را در منزل توسط اکیپ مجهز مرکز پزشکی و پرستاری طبیب اول انجام داد. امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی یکی از ساده ترین روش ها به منظور تشخیص بیماری ها انجام سونوگرافی است .

صرفه جویی در هزینه ها

با توجه به شلوغی شهر ها و ترافیک های بین شهری خیلی از افراد که بیمار هستند مراجعه به مراکز تصویر برداری برای آن ها کمی دشوار است . به همین منظور افرادی که به هر دلیلی قادر به مراجعه به مراکز تصویربرداری نیستند، می توانند از مراکز خدمات پرستاری در منزل کمک بگیرند و استفاده از سونوگرافی در منزل یک گزینه مناسب برای رفع مشکل آن هاست.

سونوگرافی کبد در منزل
سونوگرافی کبد در منزل

سونوگرافی کبد و مجاری صفراوی

سونوگرافی با صرفه ترین ارزیابی اولیه انتخابی در نمایش توده کبدی و مشکلات ناحیه فوقانی و راست شکم است؛ و می توان همراه با بررسی کیسه ی صفرا و مجاری صفراوی و پانکراس انجام داد . تومورها، کیست ها، آبسه و اتساع مجاری صفراوی با سونوگرافی نشان داده می شوند . سونوگرافی ضایعات کیستیک را از سالید افتراق می دهد و سونوگرافی کالرداپلر جانشین غیرتهاجمی خوبی برای آرتریوگرافی و ونوگرافی است .

در بررسی پارانشیم کبد از پروب های استاندارد مورد استفاده در سونوگرافی شکم و هم چنین بایستی از پروب های خطی یا منحنی دارای قدرت تفکیک زیاد (۸ تا ۱۲ مگاهرتز) استفاده شود . پروب های دارای قدرت تفکیک زیاد در بررسی سطح کبد، ساختار اکوی بافت کبد و نمای وریدهای محیطی هپاتیک و پورت کاربرد دارند .

آناتومی کبد

کبد ساختاری سه بعدی و بزرگ و با شکل پیچیده دارد و اهمیت دارد که اپراتور سونوگرافی همیشه از روشی منظم برای بررسی کبد استفاده نماید .

حدود خارجی کبد صاف و منظم است اما ممکن است با آناتومی اطراف و اثر فشاری دنده و زائده گزیفوئید یا زائده استخوانی زیر جناق سینه تطبیق پیدا کند.

بافت طبیعی کبد مقداری از کورتکس کلیه راست اکوژن تر است . مقدار اکوژنیسیته بافت کبد را بایستی با مقایسه با بافت مرجع که شایعتر از همه قشر کلیه ی راست و دیواره های روید پورت و ورید کبدی است حدس زد.

قسمتهای مختلف کبد

از نظر علمی کبد را می توان به سه لوب راست و چپ و کودیت تقسیم نمود . لوب راست کبد (RL) را می توان از لوب چپ کبد (LL) با فیشر لوبار اصلی که از حفره کیسه صفرا و ورید اجوف تحتانی حد خلفی لوب و لیگامان وریدی نیز مرز قدامی آن را تشکیل می دهد .

مرکز خدمات پزشکی و پرستاری طبیب اول شیوه مدرن پرستاری در منزل می باشد، که با استفاده از تجهیزات کامل پزشکی و دارا بودن کادر مجرب درمانی و پرستاران حرفه ای می تواند، اقدامات درمانی و پرستاری را در منزل برای شما و عزیزانتان ارائه دهد. به منظور دستیابی به خدمات این مرکز می توانید با شماره های داخل سایت و یا پایین همین محتوا تماس حاصل فرمایید.

بررسی مجرای صفراوی

بررسی مجرای صفراوی مشترک از نظر تکنیکی، مشکل ترین و وقت گیرترین قسمت بررسی می باشد. مجاری هپاتیک اصلی در ناحیه خارج از کبد و هیل کبد به هم پیوسته و تشکیل مجرای هپاتیک مشترک می دهند که به طرف پایین درلبه ی امنتوم و در قسمت انترولترال ورید پورت حرکت می کند.

از لحاظ آناتومی؛ جداسازی بین مجاری داخل و خارج کبدی طبق تعریف برشی است که در آن دو شاخه شدن صورت می گیرد.

مجرای صفراوی مشترک درست موازی ورید پورت قرار ندارا و در قسمتی که در سمت داخلی دئودنوم قرار می گیرد، به نظر می رسد که از روش ورید پورت عبور می کند . چون خیلی اوقات محل پیوستن مجرای مجرای کیسه صفرا با مجرای کبدی مشترک در سونوگرافی از طریق سطح شکم دیده نمی شود؛ مجرای صفراوی خارج کبدی بعنوان مجرای مشترک خوانده می شود.

مجرای سیستمیک معمولا با سونوگرافی به خوبی دیده نمی شود. CBC تا ناحیه سر پانکراس امتداد دارد و از طریق اسفنکتر اودی وارد دئودنوم می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به بهترین مرکز پرستاری در تهران مراجعه نمایید .

اطلاعات تماس و آدرس مرکز طبیب اول

تهران ، خیابان مدنی بالاتر از مترو سبلان – روبروی بانک ملت – نبش خیابان نوری ، واحد۵

تلفن:  ۷۷۰۳۳۰۲۴-۰۲۱

تلفن:  ۷۷۰۳۳۰۲۶-۰۲۱

مشاوره پزشکی:  ۰۹۱۲۳۳۵۶۳۸۸

مشاوره پرستاری: ۰۹۱۲۸۳۵۶۳۸۸

چنانچه نیاز به مشاوره با کارشناسان ما دارید منتظر صدای گرمتان هستیم

سلامتی روز افزون شما آرزوی همیشگی ماست

۵/۵ - (۱ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 13 =