سونوگرافی شکم در منزل

سونوگرافی شکم برای ارزیابی اعضای داخلی بدن نظیر کبد، کیسه صفرا، طحال، پانکراس و کلیه ها مورد استفاده قرار می گیرد. رگهای خونرسان بزرگ به این اعضا را نیز می توان توسط برخی تکنیک های سونوگرافی بررسی کرد، جهت سونوگرافی شکم در منزل باید ابتدا با مواردی آشنا باشید که در بخش ذیل به آن اشاره نموده ایم.

بخشهای مختلف شکم

حفره شکم جدای از دستگاه ادراری و تولید مثل، در بر گیرنده دستگاه های متعددی از جمله دستگاه گوارش، کبد، کیسه صفرا، طحال و لوزالمعده (پانکراس) است. این اعضا به سه گروه توخالی حاوی هوا و گاز (معده، روده باریک، روده بزرگ)، اعضاء تو پر (مانند کبد، طحال و …) و اعضاء توخالی حاوی مایعات (مانند مثانه و کیسه صفرا) تقسیم می شوند.

بررسی اعضاء توپر و توخالی

سونوگرافی بیشتر برای بررسی اعضاء توپر و توخالی حاوی مایع بکار می رود؛ و در این بین مهم ترین کاربرد آن در تشخیص بیماری های کیسه صفرا است. هوا یا گاز درون اعضاء توخالی مانند معده با پراکنده نمودن امواج صوتی، مانع از انجام سونوگرافی می شود.
لذا داخل معده و روده را نمی توان در سونوگرافی از طریق سطح پوست مشاهده نمود، ولی با انجام سونوگرافی اندوسکوپیک امکان بررسی جدار و ضخامت أنها در معده و مری و ابتدای روده فراهم است.

سونوگرافی امری ضروری برای در بررسی بیماری

امروزه سونوگرافی جزء ضروری در بررسی بیماران مبتلا به درد شکم شده است.
با تلفیق شرح بیمار، معاینه فیزیکی و سونوگرافی شکم می توان به راحتی تصمیمات تشخیصی و درمانی گرفت . نتایج سونوگرافی بلافاصله در دسترس قرار می گیرد، هم در وقت و هم در هزینه های بیمار صرفه جویی می شود و از به کار گیری اشعه یونیزان و یا تزریق مواد حاجب پرهیز می شود.

سونوگرافی شکم در منزل
سونوگرافی شکم در منزل

برای انجام سونوگرافی شکم در منزل چنانچه کیسه صفرا نیز مدنظر باشد، بیمار بایستی حداقل ۶ ساعت قبل از انجام سونوگرافی از خوردن غذا خود داری نماید. برای انجام سونوگرافی شکم و لگن علاوه بر ناشتا بودن بیمار بایستی با مثانه پر مراجعه کند.

سونوگرافی برای بررسی بافت کبد، طحال، پانکراس و کلیه ها هیج آمادگی خاصی لازم ندارد.

درد حاد شکم

محدوده وسیعی از پاتولوژی هایی که باعث درد حاد شکم می شوند را می توان با سونوگرافی تشخیص داد. از جمله این موارد آنوریسم آئورت شکمی یا دیسکشن آئورت، آپاندیسیت، درد کولیکی ناشی از سنگ کلیه یا صفراوی، کوله سیستیت حاد، انسداد روده باریک، کیست هموراژیک یا پاره شدن کیست تخمدان، آسیت، آبسه جدار شکم و پرفوراسیون روده است.

خونریزی داخل شکمی

خونریزی داخل شکم می تواند در اثر تروما به شکم و یا در اثر مواد غیر مرتبط به تروما (نظیر پارگی حاکلگی خارج رحمی یا پارگی کیست های انعقادی خون یا خونریزی مرتبط با تومور) رخ دهد .

بررسی بیماران دچار درد شکم و ناپایداری وضعیت همودینامیک، با جستجو از نظر خونریزی در داخل فضای پریتوئن شروع می شود.

بیمارانی که در فضای پریتوئن آنها خونریزی وجود داشته باشد و از نظر همودینامیک ناپایدار باشند، بلافاصله جراحی می شوند.

کشف مایع آزاد در پاچ موریسون، فضای بین طحال و دیافراگم و یا لگن در این بیماران نکته اساسی است.

بایستی این بیماران شناسایی شده و عملیات احیاء و تزریق فرآورده های خونی در مراقبت از بیمار بایستی انجام شود.

مرکز خدمات پزشکی و پرستاری طبیب اول شیوه مدرن پرستاری در منزل می باشد، که با استفاده از تجهیزات کامل پزشکی و دارا بودن کادر مجرب درمانی و پرستاران حرفه ای می تواند، اقدامات درمانی و پرستاری را در منزل برای شما و عزیزانتان ارائه دهد. به منظور دستیابی به خدمات این مرکز می توانید با شماره های پایین مقاله تماس حاصل فرمایید.

آنوریسم آئورت شکمی

آئورت شکمی بایستی از ناحیه دیافراگم تا محل دو شاخه شدن و تبدیل به شریان های ایلیاک در محورهای طولی و محور عرضی یا محور کوتاه انجام می شود. قطر آئورت شکمی بیش از ۳ سانتی متر به عنوان آنوریسم آئورت خوانده می شود. آنوریسم های زیر ۵/۴ سانتی متر در حالت عادی دچار پارگی نمی شوند .

بررسی آنوریسم آئورت شکمی در این مبحث بیشتر از نظر پارگی آنوریسم و ایجاد؛ خونریزی است اکثریت پارگی های آنوریسم شکمی به صورت خونریزی خارج از پریتوئن و در ناحیه خلف پریتون می باشد.

نقش عمده سونوگرافی در کشت آنوریسم بزرگ و پارگی آنوریسم است و پر خونریزی داخل فضای پریتوئن تأکید زیادی ندارد.

پیشنهاد ما به شما سروران گرامی

سونوگرافی یکی از بهترین و پرکاربردترین روش های تشخیص بیماری ها به شمار می آید.

امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی یکی از ساده ترین روش ها به منظور تشخیص بیماری ها انجام سونوگرافی است.
با توجه به شلوغی شهر ها و ترافیک های بین شهری خیلی از افراد که بیمار هستند مراجعه به مراکز تصویر برداری برای آن ها کمی دشوار است.
به همین منظور افرادی که به هر دلیلی قادر به مراجعه به مراکز تصویربرداری نیستند، می توانند از مراکز خدمات پرستاری در منزل کمک بگیرند و استفاده از سونوگرافی در منزل یک گزینه مناسب برای رفع مشکل آن هاست .

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به بهترین مرکز پرستاری در تهران مراجعه نمایید .

اطلاعات تماس و آدرس مرکز طبیب اول

تهران ، خیابان مدنی بالاتر از مترو سبلان – روبروی بانک ملت – نبش خیابان نوری ، واحد۵

تلفن:  ۷۷۰۳۳۰۲۴-۰۲۱

تلفن:  ۷۷۰۳۳۰۲۶-۰۲۱

مشاوره پزشکی:  ۰۹۱۲۳۳۵۶۳۸۸

مشاوره پرستاری: ۰۹۱۲۸۳۵۶۳۸۸

چنانچه نیاز به مشاوره با کارشناسان ما دارید منتظر صدای گرمتان هستیم

سلامتی روز افزون شما آرزوی ماست

مرکز پرستاری در منزل طبیب اول در نقشه گوگل

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 8 =