زخم پای دیابتی - طبیب اول

درمان زخم دیابتی در منزل - طبیب اول


درمان زخم دیابتی در منزل

آیا می دانید سالیانه حدود ۶۰ هزار نفر از افراد مبتلا به دیابت به زخم پای دیابتی دچار می شوند؟

متاسفانه در ۳۵ درصد موارد به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی، زخم پای فرد دیابتی عفونت می کند و ناچارا برای درمان عضو مربوطه قطع می شود.

لازم است تا با درمان بموقع و پرهیزهای تغذیه ای و جسمانی از ایجاد زخم های دیابتی جلوگیری بعمل آورد. با ما همراه باشید تا با بیماری دیابت و نحوه ی درمان زخم دیابتی در منزل از پای دیابتی آشنا شوید.

بیماری دیابت

دیابت یا همان بیماری قند، نوعی اختلال متابولیکی در بدن می باشد. عدم توانایی تولید هورمون انسولین از جمله علائم و عوارض ناشی از این بیماری می باشد. در مواردی هم تولید هورمون انسولین در افراد دیابتی به قدری کم می باشد که عملا نمی تواند نقش خود را بصورت طبیعی ایفا کند.

وظیفه ی هورمون انسولین در بدن پایین آوردن میزان قند موجود در خون می باشد. این فرآیند توسط سازوکارهای متفاوتی انجام می شود.

 مرکز پرستاری در منزل طبیب اول  با کادر درمانی و پرستاران حرفه ای و مجرب می تواند درمان زخم دیابتی در منزل ، را با تجهیزات پزشکی نوین و کیفیت مطلوب برای شما عزیزان، انجام دهد.

به منظور دستیابی به خدمات این مرکز می توانید با شماره های داخل سایت تماس حاصل فرمایید

منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم

انواع دیابت در علم پزشکی

در کتب پزشکی بیماری دیابت شامل دو نوع اصلی به نام های دیابت نوع یک و دیابت نوع دو می باشد.

در دیابت نوع اول شاهد تخریب سلول های بتای موجود در پانکراس می باشیم که این امر باعث اختلال در تولید انسولین می شود.

در دیابت نوع دوم بدن فرد نسبت به تولید انسولین مقاومت پیدا می کند که در این حالت با تخریب شدیدتر سلول های بتا، تولید انسولین بطور کامل منقوص می گردد.

شما عزیزان به منظور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این بیماری شایع می توانید به مقاله ی جامع دیابت مراجعه نمایید و آگاهی خود را در زمینه ی علائم، تشخیص نوع این بیماری و راهکارهای پیشگیری از ایجاد عوارض ناشی از دیابت بالا ببرید.

عوارض ناشی از بیماری دیابت

عوارض عروقی دیابت ( زخم های دیابتی ) سرمنشا بسیاری از علائم نامطلوب ناشی از این بیماری است. بطور مثال:

  • درگیری عروق خونی ریز سبب اختلال در عملکرد کلیه ها، چشم ها می شود.
  • همچنین درگیری عروق خونی بزرگ نیز سبب پدیدار شدن عوارضی از جمله: اختلال در عملکرد عروق انتهای اندام تحتانی می شود. به دنبال ایجاد این عارضه بدن فرد مبتلا، قادر به ترمیم سریع و مناسب زخم نمی باشد.
زخم دیابتی
زخم دیابتی

عوارض متفاوتی تحت تاثیر دیابت ایجاد می شوند که در این مقاله به یکی از شایع ترین عارضه ی این بیماری یعنی زخم پای دیابتی می پردازیم:

زخم پای دیابتی

همه ی ما واژه ی زخم پای دیابتی را شنیده ایم و برایمان آشنا است. زخم پای دیابتی از جمله عوارض بسیار شایع در افراد مبتلا به مرض دیابت است.

  1. نداشتن حس درد در زمینه نوروپاتیکی و درگیری اعصاب پاها، علل اصلی و شاخص در ایجاد زخم پای دیابتی می باشند.
  2. نوروپاتی نوعی آسیب عصبی می باشد که باعث خشکی پوست می شود که در این حالت پوست مستعد ترک خوردن و آسیب دیدگی بیشتر می باشد.
  3. به دلیل کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن افراد دیابتی، توانایی مقابله با میکروارگانیسم های بیماری زا در این افراد کم می باشد و به همین دلیل احتمال عفونی شدن زخم های دیابتی بسیار زیاد است.
  4. درگیری عروقی؛ در افراد مبتلا به دیابت، دلیل اصلی عدم خونرسانی مناسب به بافت های آسیب دیده و تاخیر در ترمیم زخم ها می باشد.

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت ترس فراوانی از ایجاد زخم پای دیابتی یا قطع عضو ناشی از زخم دیابتی دارند. اما لازم به ذکر است که با رعایت نکات مراقبتی می توان این بیماری را تحت کنترل گرفت و از ایجاد عوارض نامطلوب جلوگیری بعمل آورد.

زخم پای دیابتی
زخم پای دیابتی

درمان زخم پای دیابتی

درمان زخم پای دیابتی نیازمند رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی می باشد. جلوگیری از عفونی شدن زخم و بهبود هرچه سریع تر زخم پای دیابتی در اولویت اقدامات درمانی می باشد.

درمان آنتی بیوتیکی زخم پای دیابتی نیز راهکاری مناسب برای جلوگیری یا کاهش عفونت زخم می باشد. همچنین در مواقعی لازم است تا پانسمان زخم صورت گیرد.

بسیاری از عوامل در روند پیشگیری و تحت کنترل گرفتن بیماری دیابت موثر هستند. بطور مثال: تغذیه ی مناسب در افراد دیابتی ، پوشیدن کفش های مناسب، کنترل میزان قند خون، فعالیت های بدنی و ورزش های مناسب و… از جمله عوامل تاثیر گذار و حائز اهمیت در ضربه فنی کردن این بیماری شایع می باشند.

نتیجه گیری

امروزه با ابداع روش های نوین، درمان زخم پای دیابتی متحول شده است.

بطور مثال دیگر نیاز به مراجعات حضوری به مراکز درمانی نمی باشد و شما می توانید درمان زخم دیابتی در منزل را تجربه کنید.

درمان زخم دیابتی در منزل
درمان زخم دیابتی در منزل

بنابراین اگر خود و یا عزیزانتان به این بیماری مبتلا هستند، نیاز است تا با رعایت مراقبت های تغذیه ای و جسمانی از پیشرفت دیابت و عارضه های نامطلوب ناشی از این بیماری، جلوگیری کنید. در صورت پانسمان زخم پای دیابتی در منزل به کلینیک طبیب اول تماس بگیرید.

مرکز پزشکی و پرستاری طبیب اول با دارا بودن مجهزترین دستگاه های پزشکی و کادر حاذق و کارآزموده می تواند تمامی امور مربوط به درمان زخم دیابتی در منزل را برای شما عزیزان با کیفیتی مطلوب و هزینه ای مناسب انجام دهد.

کادر پرستاری این مجموعه با دانش و تجربه ی بالای خود آماده ی ارائه خدمات پرستاری به منظور درمان و بهبود زخم پای دیابتی می باشند.

اطلاعات تماس و آدرس مرکز طبیب اول

تهران ، خیابان مدنی بالاتر از مترو سبلان – روبروی بانک ملت – نبش خیابان نوری ، واحد۵

تلفن:  ۷۷۰۳۳۰۲۴-۰۲۱

تلفن:  ۷۷۰۳۳۰۲۶-۰۲۱

مشاوره پزشکی:  ۰۹۱۲۳۳۵۶۳۸۸

مشاوره پرستاری: ۰۹۱۲۸۳۵۶۳۸۸

چنانچه نیاز به مشاوره با کارشناسان ما دارید منتظر صدای گرمتان هستیم

سلامتی روز افزون شما آرزوی همیشگی ماست

مرکز پرستاری در منزل طبیب اول در نقشه گوگل

۳.۲/۵ - (۱۲ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + سه =